هفت اقلیم

اندر احوالات هفت اقلیم از زمین و آسمان ،مردمان و شهرمان و...(از هر دری سخنی!)

هفت اقلیم

اندر احوالات هفت اقلیم از زمین و آسمان ،مردمان و شهرمان و...(از هر دری سخنی!)

هفت اقلیم

اندر احوالات هفت اقلیم از زمین و آسمان ، مردمان و شهرمان ،و هر آنچه که از شنیدنی ها و دیدنی ها و خواندنی ها مرا خوش و شاید ناخوش آید و خواهم که سخنی از آن به میان آورم ...

آخرین مطالب
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین نظرات

شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۱۵ ق.ظ

۱

----------------------------------

دی ماه 91 پستی داشتم با عنوان "شرک ،بتمن و کودک "  درمورد تصاویر کتاب های کودک و دفاتر و ... که  تقریبا 100 درصد در اختیار شخصیت های کارتونی یا سینمایی غربی است! علیرغم ناراحت کننده بودن  آن مطلب ،خوشبختانه  نوشته ی زیر با اشاره به چند فعالیت فرهنگی مغفول مانده ،از بسیاری جهات خوشحال کننده و در تقابل با مطلب قبلی می باشد! نوشته ی حاضر در دو قسمت زیر به معرفی محصولات پنج تولید کننده ی ایرانی می پردازد.

دفاتر قاصدک  * دفاتر روشنا دفاترایام  * دفاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان * دفاتر شکرستان

تصویر مطلب"شرک ،بتمن و کودک "(دی ماه 91)

--------------------------------------------------------------

 

**نوشت افزارهای" قاصدک" ، "روشنا " و " ایام" با طرحهایی ایرانی اسلامی(طراحی و تولید شده توسط گروه" قاصدک" و  "روشنای زندگی" و " ایام")**

محصولات قاصدک

این روز ها می بینیم تبلیغات نسبتا زیادی را در مورد لوازم التحریر های ایرانی با تصاویر متناسب با فرهنگ و اخلاق ایرانی-اسلامی در تلویزیون می بینیم! یادمه سال گذشته دیدم یه گروهی از جوانان متعهد دفاتر و کیف مدرسه هایی با طرحهای جذاب  ایرانی اسلامی تولید کرده بودند که البته  در مورد تیراژ و قیمتش چیزی نمی دونم،ولی اونوقت کلی ذوق کردیم که بالاخره بعداز سالهای سال چنین حرکتی دیده شد! واقعا جای دولت و نهادهای فرهنگی دولتی در این زمینه در این سالها خیلی خالی بوده!گروه مذکور "قاصدک" نام داشته و امسال نیز کار ارزشمند فرهنگی خویش را ادامه می دهد . قاصدکی ها دو شخصیت دختر ثنا و ثمین و یک شخصیت پسر سینا رو طراحی کرده اند و در موقعیت های جالب و جذابی آنها رو به تصویر کشیده اند،موقعیت هایی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی این مررز و بوم.

روش کار قاصدکی ها بدین گونه است  که روی سه شخصیت متمرکز شده اند و می خواهند از این طریق آنها رو مطرح و در اذهان تثبیت کنند. که در جای خود بسیار ارزشمند است و برایشان آرزوی موفقیت می کنیم و خسته نباشیدی جانانه تقدیم آنها می کنیم!

سایت قاصدک

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

محصولات روشنا

به هر حال امسال خبردار شدیم که موسسه ای دیگر (روشنای زندگی)دفاتر و کیف مدرسه و ...با طرح های جذاب و جالب  و متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی  تولید نموده و چند روز قبل مراسم رونمایی ازاین محصولات برگزار شد. واقعا بعد از سالها خبر خوشحال کننده ای است که می بینیم به صورت وسیعی چنین اقدامی صورت گرفته و بدون شک ایرادات کار نیز در ادامه حتما رفع خواهد شد.

گویا گروه روشنا در کنار تاکید بر شخصیت های محدود  و تعریف آنهادر موقعیت های مختلف مثل قاصدکی ها ،با  شخصیت های پارسا(پسران) و پروانه ها(دختران)،تصمیم گرفته تا در زمینه های مختلف ، شخصیت های تاریخی مذهبی و وقایع  و عقاید مهم و ارشمند رو در قالبی کودک پسند ارائه دهد تا آ«ها از این طریق با اآن شخصیت ها و مفاهیم اشنا شوند که این  روش نیز در جای خود کار بسیار ارزشمندی است و کار گروههایی چون قاصدک و روشنا به نوعی مکمل یکدیگر محسوب می شود .

البته  در راستای افزایش تاثیرات کارهای این چنین(قاصدک و روشنا )  باید به بحث انیمیشن بیشتر توجه کرد ، زیرا روشنه که اقبال کودکان به شخصیت های کارتونی - سینمایی غربی نتیجه ی تبلیغ وسیع آنها با انواع روش ها می باشد .معمولا انیمیشن  چنین شخصیت هایی در فراگیر شدن و ارتباط برقرار کردن کودکان با آنها بسیار موثرند و اگر در کشور عزیزمان ایران نیز  دراین زمینه حرکتی بخواهد انجام شود  (مثل حرکت ارزشمند  قاصدک و روشنا) برای تاثیر بیشتر و موفق شدن کار و شخصیت سازی و در حقیقت الگوسازی  باید همه ی جوانب کار در نظر گرفته شود جوانبی مثل:

انیمیشن شخصیت ها و طرح ها

کتاب های کودک شخصیت ها و سایر لوازم مرتبط و موثر مثل برچسب، پوستر ،مداد و ...

توجه ویژه به بحث اسباب بازی ها

ظاهر مناسب همراه با کیفیت قابل قبول

قیمت مناسب

تنوع  شخصیت ها و طراحی ها با توانایی برقراری ارتباط با مخاطبان کودک

تبلیغات مناسب

...

برای دیدن طرح ها در اندازه بزرگتر کلیک کرده ، سپس زوم کنید.

البته استفاده از شخصیت های کارتونی شناخته شده مثل کلاه قرمزی و شخصیت هایی این چنینی نیز با رعایت جوانب دیگر در اوایل کار بهتر نتیجه می دهد . خوشبختانه  گروه مذکور گویا قصد دارد در طول زمان وارد بحث محصولات مرتبط با بچه ها مثل اسباب بازی و لوازم کودک نیز شود و به نوعی وسایل مناسب زندگی سبک اسلامی ایرانی  ارئه دهد که واقعا جای خوشحالی دارد   چنین نگرشی  بر گروه "روشنای زندگی"  حاکم می باشد.

در هر صورت  شرط مهم و لازم موفقیت چنین کاری علائه بر رعایت موارد مذکور ، ادامه دار بودن آن است ،یعنی طرح هایی این چنینی مثلا بعد از پاییز و یا بعد از یکی دو سال فراموش نشوند و کار ه رروز با جدیت بیشتری ادامه یابد تا در طول زمان این شخصیت ها  د رذهن کاربران عمده و خرده جای خود را باز کنند که انشاءالله با همت جوانان غیور و همه ی تلاشگران موسسه ی  "روشنای زندگی"و حمایت مردم ( و  امیدوارانه بگم : و شاید  با حمایت  نهادهای فرهنگی دولتی)  چنین امری به نحو مطلوبی محقق شود. خسته نباشیدی جانانه می گوییم به  تلاشگران  "روشنای زندگی"! و برای آنها آرزوی موفقیت روزافزون می نمائیم.

سایت روشنا

( چون تازه راه اندازی شده شاید هنوز مشکلاتی داشته باشه،جا داشت سایت خیلی زودتر  از اینا راه اندازی می شد)

اطلاعات بیشتر:

گفتگو  با مدیر مؤسسه «روشنای زندگی»

 گفتگویی دیگر با مدیر موسسه " روشنای زندگی"

----------------------------------------------------------------------

محصولات ایام

گروه "ایام" در زمینه ی دفاتر فعالیت کرده و طرح های خود را در  چهار محور: علم و فناوری - شهدا و شخصیت ها - پسرانه - دخترانه  ارائه می کند. سایت ایام خود را به عنوان پرتال لوازم التحریر ایرانی - اسلامی معرفی کرده است و البته فروش اینترنتی نیز دارد. طرح های ایامی ها نیز جالب و متنوع می باشند و ما نیز از کار ارزشمند آنان تشکر  کرده  و خسته نباشیدی جانانه تقدیم انها می نمائیم.

سایت ایام

 

**نوشت افزارهای کانون پرورش فکری کودکان با طراحی های مناسب برای جامعه ی ایرانی**

شکر خدا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم وارد عرصه ی تاثیر گذار و فراگیر نوشت افزار شده و سعی نموده تا با قیمت مناسبی لوازم مورد نیاز دانش آموزان را با طراحی های مناسب برای جامعه ی ایرانی عرضه کند. امیدواریم تمام کارهایی این چنینی  حساب شده و ادامه دار باشند و ضمن خسته نباشیدی جانانه ، برای همه ی دست اندر کاران اموری این چنین آرزوی موفقیت می نماییم.

نمونه هایی از دفاتر و طراحی های کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان

 

اطلاعات بیشتر:

 
دفاتر شکرستان

این بخش از مطلب(شکرستان) در تاریخ سه شنبه 5 شهریور به مطلب اصلی  اضافه گردید و لیست تولید کنندگان  نوشت آفزار وطنی متناسب با فرهنگ خودمان به 5 تولید کننده رسید.میشه گفت این دفاتر مزیتی که نسبت به دیگر دفاتر دارند در این است که مبتنی بر شخصیت های کارتونی شناخته شده ای هستند و به خاطر پخش کارتون شکرستان می توانند راحتتر با کودک ارتباط برقرار کنند،  که البته امیدواریم دیگر تولید کنندگان هم با حمایت های مناسب مردمی و دولتی بتوانند در زمینه ی انیمیشن  و شخصیت سازی و انگاه چاپ دفاتر  با آن شخصیت ها اقدامات خوبی انجام دهند.

به گزارش تسنیم نیوز:

"حوزه هنری کودک و نوجوان برای اولین‌بار اقدام به تولید نوشت‌افزار با طرح «شکرستان» کرده است، طرح‌هایی که برگرفته از مجموعه موفق و پراستقبال شکرستان تهیه شده است. در این راستا تاکنون 250 هزار جلد دفتر مشق، دفتر تحریر  و دفتر آموزش انگلیسی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید روانه بازار کتاب شده است. در مجموع 24 طرح مختلف در طراحی این اقلام به کار برده شده است.

حوزه هنری کودک و نوجوان در فاز دوم فعالیت‌های خود اقدام به طراحی لوازم‌التحریر با طرح شکرستان می‌کند که در این راستا اقلامی چون جامدادی، کاغذ کادو و برچسب با طرح شخصیت‌های این مجموعه نیز در بازار توزیع خواهد شد. همچنین تولید اسباب‌بازی با شخصیت‌های این مجموعه پیش از این نیز آغاز شده بود که در سال جدید نیز چند شخصیت به آنها فزوده خواهد شد." (تسنیم نیوز)

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۶/۰۲
موسی علی نژاد

نظرات  (۱)

با سلام

بعد از فرهنگ سازی ایرانی بییاییم برویم سراغ فرهنگ سازی اسلامی و با نقش ارباب کودکانمان را حسینی کنیم.

اما آهسته آهسته . . .

یاعلی . . .

پاسخ:
سلام
بله در مقابل دشمن مشترکی که فرهنگ ها را نشانه گرفته ،باید  خیلی پیش از این ها به هوش می بودیم ولی به هر حال اکنون نیز باید از کودکان شروع کرد و با فرهنگ ایرانی اسلامیشان آشنا کرد...
بله آهسته و پیوسته و با قوت و نیرو...
ممنون
علی یارتان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">