هفت اقلیم

اندر احوالات هفت اقلیم از زمین و آسمان ،مردمان و شهرمان و...(از هر دری سخنی!)

هفت اقلیم

اندر احوالات هفت اقلیم از زمین و آسمان ،مردمان و شهرمان و...(از هر دری سخنی!)

هفت اقلیم

اندر احوالات هفت اقلیم از زمین و آسمان ، مردمان و شهرمان ،و هر آنچه که از شنیدنی ها و دیدنی ها و خواندنی ها مرا خوش و شاید ناخوش آید و خواهم که سخنی از آن به میان آورم ...

آخرین مطالب
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین نظرات

جمعه, ۶ دی ۱۳۹۲، ۰۱:۲۲ ب.ظ

۶

 

واقعا اگه کسی به من و مطمئنا به خیلی های دیگه نگه که این بنا ی مثلا مدرن یا حتی پسامدرنی یک مسجده! عمرا نه من و نه اون خیلی ها بتونیم حدس بزنیم که بله اینجا ساختمان یه مسجده!!!  عجب و باز هم عجب!!!  مسجدی که هر چند در اوان اسلام  ساختمانی بسیار ساده داسته ولی بعدها و از قرون سوم و چهارم به یعد  و در زمانی حدودا هزار ساله  با ساختمان  خاص خود ،با مناره و گنبد خود  و با شکل و شمایل خاص در و پنجره و نقش و نمای خود  تبدیل شده  به بخشی از هویت  و نماد دینی اسلام ،اینجا اینطور تبدیل میشه به پدیده ای که نه تنها  از دور نشون نمیده که نماد و نشانه ای از دین اسلام  است و مسجد است و ... بلکه چیزی که از دور داد میزنه اینه که اینجا طرحی نه مدرن بلکه طرحی پسامدرنیته  است که در پی قالب شکنی و هویت زدایی و چارچوب گریزی است...

باشه حالا گیریم که این چارچوب گریزی و هویت زدایی  پسامدرنیته ای هم نوع خاصی از طراحیه و گیرم که گاهی هم جذاب می تونه باشه ولی  دیگه چرا تو ساختمان مسجد؟!!

چرا گریز از  چارچوب سنتی بنای مسجد ؟

چرا گریز از قالبی که گویای تاریخی 1400 ساله است؟

بنایی که بخشی از تاریخ و هویت  اسلامی است؟! 

بنایی که با همین شکل سنتی اش همواره القاکننده ی عظمت و بزرگی و آرامش و معنویت بوده و هست! 

یکبار دیگر به دو عکس بالا نگاه کنید ... !  واقعا چه لزومی داشت این کار؟ ...

(در عکس های زیر ما تصاویری از مساجدی با طرحهای نسبتا متفاوت می بینیم ولی چیزی که مشخصه اینه که همه اونها به نوعی  مشخصات بارز  و تاریخی و نمادی مسجد مثل گنبد و مناره  و و عظمت و بلندمرتبگی بودن روحفظ کرده اند)

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۰۶
موسی علی نژاد

نظرات  (۶)

جالب بود
روان سازندگانش حتمن باید بررسی شه
چون اینجور آدم ها حتمن خیلی خیلی برای خودشون و اطرافیانشون خطرناک هستن نیستن؟
مسجد خیلی زیبایی طراحی کردن از همه لحاظ
پاسخ:
خوب این هم نظریه ... ممنون
دراین مسجد کاربری خوبی قرار داده شده که خوب است اما بهتر بود هویت وارکان مسجد که نشان دهنده ی مسجد است مثل گنبد وگلدسته و...در ان نمایان میشد.
پاسخ:
بله  با شما موافقم
مسلما بحث هویت مسجد اونقدر مهمه که انتظار داشته باشیم نکات مثبت کاربری  مورد اشاره ی شما در کنار هویت و ارکان هویتی مسجد باشه
ممنون از ثبت دیدگاهتون
با سلام
من از شما یه سوال دارم
چرا از گنبد و  مناره در مسجد استفاده میشه

بهتره قبل از هرگونه جبهه گیری علت اصلی رو دریابید. به علت هم جواری با تیاتر شهر که یکی از اثار ملی محسوب می شه طرح اولیه ارایه شده توسط جناب نقره کار رد شد و بعد این طرح جایگزین شد.
در ثانی ایا فکر نمی کنید که ایران الان با ایران 1400 سال پیش زیادی تغییر کرده و نمی شه طرح های ان زمان را برای امروز استفاده کرد؟ انسان امروز نیاز به معمار جدید داره اما با توجه به همه اصول مورد احترام برای همه.
ثالثا فلسفه وجود گنبد را از ابتدا مطالعه کنید شاید گره گشا باشد. گنبد در ابتدا برای مسجدها نبوده بلکه بعدها برای این که دین به تشیع تغییر پیدا کرد و برای اینکه مسجدها احترام خاصی داشتند از گنبدها در ان استفاده شد تا ارتفاع آن را بالا ببرند و سپس این امر عادی شد. موفق و با مطالعه باشید.
پاسخ:
سلام ضمن تشکر از شما توجهتان را به سطور زیر جلب می کنم امیدوارم علیرغم زیاد بودن نوشته  ، تا پایان مطلب مطالعه فرمایید.
  • با اینکه مساجد اولیه در زمان پیامبر (ص) خیلی ساده بودند و گنبد و مناره نداشتند ولی  همان مسجد النبی تا پایان قرن اول هجری دارای مناره و مأذنه شد . در مورد گنبد باید گفت حق با شماست و طبق مطالعاتم گنبد به نوعی از معماری ساسانی وارد بنای مساجد شده   و بعد ها مناره نیز به آن اضافه گردیده (البته یادمان باشد حتی مسجد الاقصی  به عنوان محلی برای عبادت که  مربوط به قبل از اسلامه دارای گنبد بوده )  قدیمیترین مسجد ایران که گویا مسجد جامع  فهرج شهرستان یزد است  در قرن 4 یا 5 دارای مناره شده است یا مسجد تاریخانه(دامغان سمنان)، که گاهی از این مسجد نیز به عنوان قدیمی ترین مسجد ایران نام برده می شود و  اواسط قرن دوم بنا گردیده است، جزء نخستین مساجد ایران است که در آن، مناره ساخته شده است البته هر چند آ« مناره از بین رفته ولی بقایای آ« موجود است و حتی در کنار آن سلجوقیان در 420 هجری قمری مناره ی دیگری بنا کرده اند که تاریخ فوق در کتیبه ی آن موجود است.البته هر چه به  به قرون بعد تر م یرسیم مسلما نمود گنبد و مناره بیشتر می شود و نگاهی به مساجد  تاریخی ایران گویایاین مطلب است. به هر حال می توان طبق شواهد تاریخی اینگونه  گفت که در بازه ی زمانی حدودا هزار ساله تا کنون مناره و گنبد یکی از اجزای شاخص معماری مساجد (حداقل در ایران )بوده است (هر چند در بسیاری نقاط  جهان نیز مساجد اجزایی مشابه این دارند)و به نوعی  این معماری ایرانی اسلامی هویتی تاریخی  پیدا کرده که با کارکرد مذهبی و عبادی  و ... مساجد درهم آ»یخته  و ممزوج شده  است. البته شاید عده ای از مسلمانان مساجدی متمایز بااین شکل تاریخی و به صورت  مثلا مدرن بسازند  و شاید عناصر هماهنگی و زیبایی رو نیز نه به صورت سنتی که به  زعم آنها به صورتی مدرن به کار گیرند ولی حدااقلش اینه که شیعه  نباید مثل آنها عمل کند چون با اینکار به یکباره محتوای تاریخی مستتر در شکل بنا و نمادی بودن آن از دست می رود . واقعا  خبری این چنین عجیب و هشدار دهنده نیست که  "مسئولان مدیریت شهری کپنهاک با ساخت مسجد هیچ مشکلی نداشته اند بلکه، با ساخت مسجدی با سبک معماری ایرانی اسلامی مخالف بوده اند... این مسجد با طرحی سنتی و مناره های بلند 32متری و گنبدی فیروزه ای که در نوع خود در دانمارک بی نظیر است، ساخته می شود "(منبع)
  • به همجواری  مسجد با تئاتر شهر  به عنوان علت معماری خاص مسجد اشاره کرده اید حال سوال این است مایی که آثار  ملی  خود را قدر  می دانیم و کار درستی نیز هست (درست مثل تیاتر شهری که گفته اید  با سابقه ی  ساختی که هنوز 50 سال نشده) آیا شایسته نیست که همان قدردانی رو در مورد حفظ هویت تاریخی بنای مساجد نیز به کار بریم؟ تفاوت نگرش شما و من ر این است که شما می گویید به خاطر همجواری با اثر ملی تئاتر شهر ،مسجد به گونه ای متفاوت بنا گردیده ، و من  می گویم  درست به همان دلیل مجاورت با تئاتر شهر باید مسجد به شکلی ساخته می شد که هویت و کارکرد آن از دور داد بزند که اینجا مسجد است! آیا آن هویت و کارکرد تاریخی و نمادی شایسته ی اینقدر بی توجهی است؟ آیا باید در اروپا  هم مساجد توسط عده ای به شکلی مثلا مدرن و متفاوت با تصوری که از مسجد در اذهان است ساخته بشه و در ایران هم؟! البته  در این که م یتوان مسجد را حتی به شکل یک چهار دیواری معمولی نیز ساخت شک و سخنی نیست ولی وقتی  ظاهر و روبنایی خود تبدیل شده به نشانه ای که اذهان  را به سمت معانی خاصی سوق میدهد  چرا ما خودمان را از آن کارکرد ی که در طول سالهای بسیار بر آ« مترتب شده محروم گردانیم؟ همانطوری که مولف کتاب  نکاتی کاربردی در معماری مساجد ( سید تقی کاظمیان) گفته: "...مثلاً با دیدن برج ایفل، همه ما به فکر پاریس می افتیم و با دیدن دیوار چین به یاد کشور چین و با دیدن اهرام ثلاثه، به یاد کشور مصر می افتیم. البته نباید معانی والای گنبد و گلدسته را با مونومان های دیگر، یکی دانست؛ ولی همین گنبد و گلدسته است که با یک نگاه ، معانی الله، نماز و عبادت را در ذهن تداعی می کند."
  • شما ببینید در کشورهای غیر اسلامی مسجد رو با چه شکلی تصور می کنند؟ آنها همیشه مسجد رو با مناره و گنبد  ترسیم می کنند اگه در منابع خبری جستجو کنید م یبینید آنهایی که مخالف اسلام و احداث مساجد در بعضی کشورهای اروپایی هستند روی پلاکارد ها و تی شرت هایشان  عکس مسجدی با مناره و گنبده که البته روی تصویر مسجد علامتی به معنای مخالفت رسم شده!  (تصویر 1)  ( تصویر 2) حالا ما هم بیایم در یکی از هنری ترین جاها  که مورد دید و توجه بسیاری است  مسجد خودمان رو طوری طراحی کنیم که  آن ظاهر و کارکرد تاریخی تثبیت شده (حتی در اذهان مخالفان  )را کنار بزنیم! خوب این کار به نظرم  شایسته نیست.و البته به غیر از نمونه های معدودی چون نمونه ی مسجد کنار تئاتر شهر ،اکثر مساجد ما(البته با توجه به  امکانات  محیطی) با همان هویت تاریخی خود و با مناره و گلدسته و صحن و گنبد و سر در و کاشی کاری و ...  ساخته می شوند
  • گفته اید" در ثانی ایا فکر نمی کنید که ایران الان با ایران 1400 سال پیش زیادی تغییر کرده و نمی شه طرح های ان زمان را برای امروز استفاده کرد؟ انسان امروز نیاز به معمار جدید داره اما با توجه به همه اصول مورد احترام برای همه"      خوب بله ایران تغییر که حتما کرده ولی این دلیل نمیشه که بسیاری از داشته هایی رو که  محصول گذشت سالیان درازی است به راحتی و با این سخن که طراحیش قدیمیه  از دست بدیم! البته هر چند مثلا ساختمان خانه ها و شاید خیلی جاهای دیگه مطایق سخن شما و به خاطر تحولات علمی و صنعتی باید تغییر کنند تا بهتر شوند ولی لزوما نه همه ی آنچه از گذشته به ما رسیده! وقتی مسجدی مثل مسجد شیخ لطف الله اصفهان  از لحاظ زیبایی چشم جهانیان رو خیره می کند  و یا سایر مساجد بزرگ تاریخ  کشورهای مختلف که من نمونه هایی از آ«ها رو تو خود مطلب گذاشتم، چرا با عنوان تغییر زمان  و طرح امروزی  بیاییم آ« معماری تاریخی گویا رو فراموش کنیم؟ چیز جدید خوبه ولی نه برای  جایگزینی هر چیزی که محصول گذشته است و پر است از مضامین و پیام هایی که فقط گذر زمان  آ«ها رو در آن قالب جا داده ...
  • در مورد فلسفه ی گنبدها گفته اید و اینکه از اول برای مساجد نبوده ، بله درسته و من هم در ابتدای پاسخم به این امر اشاره کرده ام . البته در این مورد واقعا ممنونم از شما که مرا به مطالعه دعوت کردید چون من هم دعوت شما رو قبول کردم و باز البته به خاطر همان تذکر شما در مورد گنبد و مطالعه ی خودم ، قسمتی از متن مطلب رو تغییر دادم
متن اصلی: "مسجدی که از اوان اسلام با ساختمان  خاص خود ،با مناره و گنبد خود  و با شکل و شمایل خاص در و پنجره و نقش و نمای خود  تبدیل شده  به بخشی از هویت  و نماد دینی اسلام"
متن تغییر یافته : "مسجدی که هر چند در اوان اسلام  ساختمانی بسیار ساده داسته ولی بعدها و از قرون سوم و چهارم به یعد  و در زمانی حدودا هزار ساله  با ساختمان  خاص خود ،با مناره و گنبد خود  و با شکل و شمایل خاص در و پنجره و نقش و نمای خود  تبدیل شده  به بخشی از هویت  و نماد دینی اسلام "

باز هم از شما ممنونم به خاطر ثبت نظرتان و تذکر و دعوت به مطالعه تان که کلا باعث شد چیز ها بیاموزم. همواره موفق باشید و همچنان اهل مطالعه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">