هفت اقلیم

اندر احوالات هفت اقلیم از زمین و آسمان ،مردمان و شهرمان و...(از هر دری سخنی!)

هفت اقلیم

اندر احوالات هفت اقلیم از زمین و آسمان ،مردمان و شهرمان و...(از هر دری سخنی!)

هفت اقلیم

اندر احوالات هفت اقلیم از زمین و آسمان ، مردمان و شهرمان ،و هر آنچه که از شنیدنی ها و دیدنی ها و خواندنی ها مرا خوش و شاید ناخوش آید و خواهم که سخنی از آن به میان آورم ...

آخرین مطالب
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین نظرات

جمعه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۲، ۰۷:۵۵ ب.ظ

۰

مدل مناظره ی بدون مناظره!!!!!!!!!!

جمعه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۲، ۰۷:۵۵ ب.ظ
توجه: این مطلب نوشته ای ساده،شخصی و معمولی از فردی معمولی است ، به احتمال زیاد هم تکراریه و هم بدون حرف تازه ! ولی خوب حرفیه که می خوام بگم پس می گم!  ممنون که اینجایید ولی خوب اگه بابت وقتی که صرف خواندن این مطلب کردید ناراحت شدید باید بگم حق دارید ناراحت بشوید! من که اولش گفتم حرفایی معمولیه...!  زنده باشید

 

خلاصه این نوشته:
در مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری خبری از چالش و بحث در مورد دیدگاهها نبود! (منظور بگم بگم نیست بلکه تلاش برای نشان دادن برتری دیدگاههاست!)
زمان محدود  نامزدها فرصت بیان محتوای رسا رو از نامزدها می گرفت و هم فرصت دریافت مناسب و مقایسه مناسب رو از مخاطبان می گرفت!
سوالاتی که چند جوابی بودند و نامزدها از بین آنها باید جواب رو انتخاب می کردند مفید نبودند که البته به خاطر اعتراضات نامزدهادر نیمه راه متوقف شد!
نمایش عکس بدون شرح در بخش دوم برنامه که نامزدها باید برداشت خودشون رو در مورد آن عکس بیان می کردند ایده ی جالب و  مناسبی بود

 

(به روز رسانی 1: امروز  92/03/11 ، بعد از مناظره ی دیروز ، چهار نامزد ریاست جمهوری نسبت یه سبک و مدل برنامه مناظره اعتراض کردند)

(به روز رسانی 2: 92/03/12 ، علیرغم اعتراض  مستقیم و غیر مستقیم اکثر نامزدها، باز صدا و سیما داره به شیوه های مختلف از نوع برنامه مناظره دفاع می کنه ! خیلی خوب می شد صدا و سیما  یک نظرسنجی پیامکی انجام می داد تا مشخص بشود که  مردم  چه می گویند! و کاش این نظرسنجی رو همون اواخر برنامه مناظره اجرا می کردند و  و آمار لحظه ای رو هم نشون می دادند!

( به روز رسانی  3 : 92/3/16،  برنامه ی دوم مناظره ی تلویزیونی دیروز نسبت به برنامه ی قبلی در زمان بندی و  امکان  تعامل نامزدها  تغییرات قابل توجهی کرده بود  و  حداقل تا حدود نسبتا قابل قبولی  انتقاد و بحث متقابل و نقد دیدگاه ها در این قسمت مشاهده شد . این تعامل صدا و سیما و تغییر حاصله قابل تحسینه هر چند کاش از اول چنین تعاملی وجود داشت

**************************************************

 

...کسی نمی خواهد نامزدها بیایند بگم بگم کنند!!ولی حداقل باید فرصتی باشه که راحت نظرات یکدیگر را به چالش بکشند یا نه؟!!! باید فرصتی باشه تا  تفاوت ها  از طریق بحث  و نقد  مشخص بشه؟!!...

امروز خلاقیت صدا و سیما گل کرده بود   و(بنا به گفته ی مجری برنامه مناظره نامزدهای ریاست جمهوری) بعد از مشورت با بسیاری از کارشناسان و اساتید و از بین حدود 20 مدل ،مدلی جهت برگزاری مناظره انتخاب شده که نه تنها من!!!!! بلکه اکثر نامزدها هم به  آن اعتراض داشتند!

شما رو  به خدا ببینید  8 نفر رو جمع کردند و هی سوال می پرسند آن هم با مهلت پاسخ  3 دقیقه ای و یا 1/5دقیقه ای برای هر نامزد! آن هم در باره ی مسائل مهم اقتصادی !

 و انتظار هم دارند هم نامزد بتواند راحت دیدگاهش رو بگوید هم مردم حرف ها و تفاوت ها  رو دریابند !!  فکر کنم بیشتر شنونده ها و بیننده ها در این صورت نمی توانند خوب جمع بندی کنند  هم به خاطر  نوع ارئه مطالب نامزدها و زمان کم و هم به خاطر پشت سر هم بودن مطالب نامزدها ،آ« هم به تعداد 8 نفر!  خوب بیننده انگار زیر یه بمبارانه!! بمباران عقیده و نظر  آن هم مسلسل وار!! و آن هم بدون تمرکز رو ی محور های خاص! چون زود به زود وقت تمام میشه و سوال بعدی می رسه!

تازه زمان  این برنامه با این نحوه ی نامناسب 2:45ساعت  بود! فکرش رو که می کنم می بینم با اون نحوه ی زمان بندی و این زمان طولانی کل برنامه شاید تنها چیزی که عاید بیننده شود خستگی و کلافگیه!!!

واقعا شیوه ی نامناسبی برای مناظره نامزدها انتخاب کردند !  هر چند مناظره ای هم در کار نبود فقط هر کس نظرش  رو می گفت چون... یک و نیم دقیقه وقت داشت یا نظرش رو بگه یا سخن طرف رو نقد کنه!!! کسی نمی خواهد نامزدها بیایند بگم بگم کنند!!ولی حداقل باید فرصتی باشه که راحت نظرات یکدیگر را به چالش بکشند یا نه؟!!! باید فرصتی باشه تا  تفاوت ها  از طریق بحث  و نقد  مشخص بشه؟!! چون در این برنامه فرصت کم بود اکثرشون همون کلیات رو مطرح می کردند مثل :باید با ابیکاری و تورم  زیاد مبارزه کرد!باید تولید رو بیشتر کرد! باید... وقتی فرصت نباشه نامزدی حرف و دیدگاه طرف رو به چالش بکشه و در مورد روش ها و تفاوت ها بحث بشه تا برتری  یا برابری یک دیدگاه  نسبت به دیگری مشخص بشه که  دیگه چه معنی داره هشت نفر دور هم جمع بشوند و حرفای کلی بزنند؟همون برنامه های تک نفره ای بهتره!!

تازه بعد از یک ربع  وقفه و استراحت،  بخش دوم برنامه با زمان 1:15 دقیقه شروع شد! و قرار شد که از نامزدها سوال رسیده بشه که جوابش  رو باید از بین چند گزینه انتخاب کنه یا بگه جواب نمی دهم!

اوائل کاری آقای عارف اعتراض کرد و بعد چند نفر دیگه هم کلا به روال برنامه اعتراض کردند ، حالا اگه سوالات کلا خیلی حساب شده و همه جانبه بود شاید  می شد ایرادی نگرفت ولی نامزدها در تعدادی از سوالات گفتند که سوال غلط طرح شده  و ناقصه!! به طوری که بعد از چند سوال مجری سوالات رو ادامه نداد!!!!!! به احتمال زیاد به خاطر نارضایتی نامزدها ، دستور توقف سوالات از مسئولین سازمان رسیده بوده!!

بعد عکس هایی نشان داده شد که بدون توضیح بودند و نامزدها باید برداشت خودشون رو از عکس بیان می کردند. این یکی انصافا ایده ی خوب و هوشمندانه ای بود  و می تونست چیزای خوبی رو د رمورد نگاه و تفکرات نامزدها به مخاطب منتقل کنه!

به نظرم در مورد بخش اول  برنامه تنها نکته مثبتی که با ارفاق آن هم شاید!  میشه در این نوع مدل برنامه مناظراتی پیدا کرد اینه که میشه تا حدودی متوجه شد که کدام نامزد بیشتر از دیگری توانایی جمع بندی و بیان خلاصه و مفید مطالب و دیدگاهیش را دارد!! البته  گفتم که با ارفاق...

ولی در کل این مدل برنامه مناظره به نظرم  در مقابل وقتی که از مخاطبان گرفت چیز در خوری ارائه نداد!! فکر کنم اکثر نامزدها بعد از بنامه مراتب اعتراض خود را در  رسانه منعکس خواهند کرد!

حالا خوبه که این برنامه حاصل اندیشه بسیار کسان آگاه است و اگر غیر این بود چی می شد؟!!!!!!

واقعا نمی شد بهتر از این مدل پیدا کرد؟! 

مدل مناظره ی بدون مناظره!!!!!!!!!!

------------------------------

یک مسافر
 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۱۰
موسی علی نژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">